Het overleg tussen België, andere EU-lidstaten en vertegenwoordigers van het talibanregime is volgens minister van Asiel en Migratie Anneleen Van Bossuyt (N-VA) “positief en constructief” verlopen. Daarbij liggen volgens haar nu de “nodige elementen” op tafel om verdere stappen te zetten rond de terugkeer van Afghanen zonder verblijfsrecht. Het dossier wordt voorbereid voor de ministerraad, met als doel “effectieve terugkeer” mogelijk te maken.