Na een reeks boetes voor snelheidsovertredingen in Brussel en eentje voor verkeerd parkeren in het Vlaams-Brabantse Grimbergen, vindt Johan Schodts (59) dat “de boetetsunami” te ver gaat. Hij weigert dan ook nog boetes te betalen in ons land. Volgens Schodts dient het systeem – waarbij het bedrag alleen maar oploopt bij het niet-betalen – vooral om de gemeentekas te spijzen. “Au fond is het een businessmodel met oog op winstmaximalisatie”, zegt hij. Burgemeester Bart Laeremans (Vernieuwing) reageert en weerlegt de kritiek.